Velkommen innom!

tirsdag 18. mai 2010

Som man reder så ligger mann - rett i luksusfellen


Av en eller grunn får jeg fremdeles med jevne mellomrom La Redoute katalogen og diverse andre kataloger. Mange fine men farlige fristelser, det er det ingen tvil om. Ettersom jeg har bestemt for ikke å bestille flere ting enn jeg trenger, burde jeg avbestilt katalogene for lenge siden (og det skal jeg!), for jo mer jeg ser, jo mer trenger jeg.

Uansett åpnet jeg plastikkomslaget, og ut falt en liten reklame-dings med spørsmålet "Har du fått uforutsette utgifter?" Vel, hos Finaref AS kan du låne opptil kr 40.000 til akkurat hva du vil ("Ingen nysgjerrige spørsmål"!). Ja, la meg se, med en effektiv årlig rente på svimlende 32,46%, blir totalsummen for et lån på kr 40.000 etter 5 år hele kr 75.420!!! Nesten doblet, altså. For å finansiere forbruk. Hvem er det som helt seriøst biter på dette og alvorlig talt ikke skjønner at det ikke går? Noen av dem ser du igjen på programmet "Luksusfellen". Og da snakker jeg ikke om de som har vært uheldig, blitt syke, mistet jobben osv., men jeg snakker om forbruk, forbruk og forbruk, til langt over skorsteinen. Jeg skal innrømme det: jeg liker også deilige nye klær, flotte sko, lekre interiørting osv., men har jeg ikke penger, så har jeg ikke penger. Så enkelt er det.

Stusser for øvrig litt over at en som har sløst vekk 1000-vis av kroner på uteliv og festing skal bli påspandert hele kr 20.000 å handle for hos Rema 1000. Kan det være nødvendig med en slik belønning da? For min egen del vil jeg mye heller at de bare setter ned prisene. Selv om jeg også skeier ut en gang i blant, får jeg supergod samvittighet når jeg ser Luksusfellen. Det står heldigvis ikke så ille til med meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar