Velkommen innom!

onsdag 19. mai 2010

Ut med skrotet!


Det er bare å innrømme det: hverken jeg eller de jeg bor med er ryddig av natur, å langt i fra! Men rot er det verste jeg vet, likevel.

Min overlevelsestaktikk er enkel: ekstremrydding og kasting. Ikke hele tiden, men med jevne mellomrom kjenner jeg meg grepet av ryddemani. Og da snakker jeg ikke bare om vanlig hverdagsrydding! Først leser jeg ryddeblogger for inspirasjon til øyet blir stort og vått. Her er det mye å fråtse i blant de amerikanske bloggerne. Decluttering heter det så fint "over there". Skulle ønske vi hadde et like handlingskraftig ord, "rydding" blir liksom så puslete og halvveis. Å rydde blir jo egentlig bare å flytte rote til et annet sted. Med decluttering, derimot, da blir man faktisk kvitt rotet. Når jeg tenker meg om kunne jeg jo sikkert brukt tiden jeg leser om rydding mye bedre til å faktisk rydde! Vel, vel, gode strategier kan jeg alltids få bruk for.

Så, bevæpnet med en rull sorte plastsekker og en god kopp te skrider jeg til verks. Den største "fienden" når jeg skal rydde er min egen sentimentalitet. Der er det vanskelig å være rasjonell, så noe må jo få bli. Men ellers stiller jeg meg selv spørsmålene: Trenger jeg dette? Elsker jeg det? Vil jeg savne det? Er jeg i tvil, går det i en "ventepose" og stues i boden. Så ut går de stygge vikinghorn-inspirerte telysholderne i messing som vi fikk til jul en gang. Og den lilla og gul-stripete blomsterpotten som jeg ikke husker hvor kom fra, men brukt har den aldri vært. Spiller ingen rolle om det var lysestaken vi fikk i julegave fra svigermor. Ja, det er hardt men sånn må det bli, hvis ikke tingene skal ta overhånd. Så resirkuleres det som resirkuleres kan til Fretex og resten går i bossfyllingen. For en deilig følelse! Jeg trøster meg med at et eller annet sted der ute befinner det seg et menneske som blir overlykkelig når han oppdager vikinghorn-telysholderne på en hylle på Fretex!

Det neste ryddeprosjektet blir å rydde ut leker fra minsten sitt rom. Det er bare å innse at han er vokst fra bondegården i tre, uansett hvor koselig den er. Men jeg ser ikke bort fra at det blir en nokså stor sparekasse i boden når vi er ferdige!

Bildet lånt fra Apartmenttherapy.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar